Сайти

регіональних

прокуратур

 
29.03.2019

Генеральною прокуратурою України вжито заходів щодо посилення профілактики дитячих правопорушень та поновлення прав дітей, притягнутих до адміністративної відповідальності

     

Як великі справи починаються з малого, так і злочинна діяльність починається з дрібних правопорушень у дитинстві, якщо суспільство залишає це поза увагою.

З метою визначення шляхів попередження дитячої злочинності та раннього виведення підлітків з антисоціального середовища органами прокуратури вивчено стан додержання законів уповноваженими державними органами під час притягнення неповнолітніх до адміністративної відповідальності.

Установлено, що впродовж 2018 року стосовно неповнолітніх складено більш ніж 14 тис протоколів про адміністративне правопорушення, понад 12,5 тис з яких складено працівниками Національної поліції України. Водночас належної профілактичної роботи з такими підлітками не забезпечено. Неповнолітні, які систематично вчиняють адміністративні правопорушення, поліцейськими, як правило, на облік не беруться. Заходи щодо виявлення та усунення причин і умов, що сприяли вчиненню неповнолітніми правопорушень, фактично не вживаються. Незважаючи на те, що у більшості випадків підлітки вчиняють правопорушення у стані алкогольного сп’яніння, місця реалізації їм алкоголю не виявляються. Лише у поодиноких випадках суб’єкти господарювання за продаж алкоголю неповнолітнім притягуються до відповідальності.

У діяльності органів Національної поліції та Державної прикордонної служби України встановлено низку грубих порушень прав неповнолітніх під час адміністративного затримання. Тривале нефункціонування кімнат для затриманих територіальних підрозділів Національної поліції в Миколаївській, Рівненській, Одеській, Харківській та Хмельницькій областях через невідповідність їх стану санітарним нормам призводить до утримання неповнолітніх затриманих у службових кабінетах. Набуло систематичного характеру в діяльності поліцейських укриття факту затримання підлітків. Зокрема, при тривалому обмеженні їх вільного пересування, доставленні до відділків протоколи про затримання не складаються, жодним чином не фіксується їх перебування у приміщеннях поліції, батьки дітей та центри з надання правової допомоги не повідомляються. Нерідко допускаються факти складання протоколів на неповнолітніх під час перебування їх у стані алкогольного сп’яніння, після чого дітей відпускають без супроводу дорослих.

Наприклад, неповнолітнього Т. працівники Рокитнівського районного відділу поліції Рівненської області двічі затримували за керування транспортним засобом у стані алкогольного сп’яніння. Востаннє, склавши протокол про адміністративне правопорушення, поліцейські майже о 22-й годині відпустили нетверезого підлітка самого.

Працівники поліції, а також уповноважені особи виконавчих органів міських, сільських та селищних рад ігнорують вимоги законодавства щодо накладення адміністративних стягнень на неповнолітніх виключно судами, незаконно переймаючи цю функцію на себе. Патрульні поліцейські самостійно накладають штрафи на дітей, навіть на тих, які не досягли віку адміністративної відповідальності.

Зокрема, патрульним поліцейським на 9-річного жителя м. Кременчук Полтавської області за порушення правил дорожнього руху накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 255 гривень.

При цьому належний відомчий контроль за діяльністю підлеглих не здійснюється, незаконні постанови не скасовуються, повернення стягнутих коштів не ініціюється, жодні заходи щодо поновлення прав неповнолітніх не вживаються.

Зволікання з направленням протоколів про вчинення неповнолітніми адміністративних правопорушень до суду, а також низька якість адміністративної практики призводять до закриття великої кількості проваджень та уникнення підлітками адміністративного покарання, що залишає у них відчуття безкарності та спонукає до вчинення повторних правопорушень і навіть злочинів.

Судами також допускаються порушення вимог закону, які полягають у призначенні покарань, що не підлягають застосуванню до неповнолітніх, притягнення до відповідальності підлітків, які не є суб’єктами адміністративних правопорушень, тощо.

За результатами вивчення прокурорами внесено 231 вказівку та лист, на виконання яких на цей час скасовано понад 50 незаконних постанов про притягнення дітей до адміністративної відповідальності, винних у порушенні прав дітей посадових осіб притягнуто до дисциплінарної відповідальності. Генеральною прокуратурою України з метою посилення відомчого контролю та вжиття заходів поінформовано Верховний Суд, керівництво Національної поліції України та Державної прикордонної служби України.

Відділ зв’язків із громадськістю та ЗМІ
Генеральної прокуратури України

кількість переглядів: 1587