Сайти

регіональних

прокуратур

 
20.09.2016

Інформація щодо незаконної порубки лісу та видобування корисних копалин

     

Загальна характеристика

Надзвичайно актуальною для України є проблема незаконного видобування корисних копалин, зокрема піску, декоративного каміння, порубки та реалізації лісу. Наслідки знищення та розкрадання природних ресурсів колосальні, а пов'язані з цим незаконні оборудки призводять до чималих втрат державного бюджету.

Загальна площа лісового фонду держави становить більше 10 млн га, однак лише 16% території України вкрито лісами.

Невідкладного вирішення потребують питання охорони лісових ресурсів і користування ними. Посилення діяльності у цій сфері органів виконавчої влади та контролюючих органів.

Так, на сьогодні ліси перебувають у підпорядкуванні Державного агентства лісових ресурсів України, Міністерства екології та природних ресурсів України, Міністерства оборони України, інших міністерств та відомств, органів місцевого самоврядування.

Приблизно 8% лісових територій, які належали колишнім колективним сільськогосподарським підприємствам, залишаються безгосподарними і перебувають у незадовільному стані.


Незважаючи на наявність відповідної законодавчої бази про передачу всього держлісфонду у відання Держлісагентства України, Міністерством оборони України і Міністерством екології та природних ресурсів України відомчих лісів до Агентства так і не передано.

Через недосконалу систему управління та контролю загострилася проблема незаконного вирубування лісів, недодержання суб’єктами господарювання технологічних процесів при проведенні лісозаготівельних робіт.

Крім того, непоодинокими є випадки порушень Санітарних правил в лісах України, Правил поліпшення якісного складу лісів, Правил відтворення лісів, Порядку спеціального використання лісових ресурсів.


Незаконна порубка лісу


За минулий період 2016 року правоохоронними органами держави на 30% більше викрито злочинів проти довкілля (3130) майже у всіх регіонах країни.

Кожен другий з облікованих злочинів указаної категорії щодо незаконної порубки лісу (1701). Найбільше таких фактів виявлено у Західній частині України (Львівщина, Тернопільщина, Рівненщина, Житомирщина), але багато подібних злочинів на Київщині, Чернігівщині, у Миколаєві тощо.

Правоохоронцями за фактами незаконної порубки лісу та реалізації незаконно отриманої деревини до суду скеровано 160 обвинувальних актів.

Левова частка кримінальних проваджень за цими фактами є предметом слідства органів Національної поліції України. Лише за приблизними підрахунками у них встановлено майже 67 млн грн збитків та на 2389 м куб деревини накладено арешти.

Наразі у тих провадженнях, по яких ще триває слідство, вже повідомлено про підозру 54 особам, призначено майже 300 експертиз.

Близько півсотні (44) найбільш резонансних та складних кримінальних проваджень розслідуються слідчими прокуратури.

Лише на Львівщині прокуратурою області скеровано до суду 8 обвинувальних актів, збитки в яких становлять майже 28 млн грн. Під час досудового розслідування вжито вичерпних процесуальних заходів для відшкодування завданих державі збитків (відшкодовано 3,5 млн грн, заявлено позовів на 22 млн грн, накладено арешти на майно підозрюваних на 845 тис грн).

Для прикладу, недбале ставлення до виконання своїх службових обов’язків працівника одного з державних підприємств Львівської області стало причиною незаконної вирубки 559 дерев, чим завдано шкоди державі на суму 1,8 млн грн. Зусиллями слідчих прокуратури та процесуальних керівників забезпечено відшкодування вказаної шкоди у ході досудового розслідування.

Порушення під час оформлення лісорубних квитків та відповідних дозволів у цій сфері є однією зі складових злочинної діяльності з вирубки лісів.

За такими фактами показовим є склад злочину службової недбалості двох керівників та посадовця Радехівського лісового господарства (Львівська область), що призвело до незаконної вирубки 7 855 дерев та завдання шкоди державі на суму понад 22 млн грн.

Наявність системних зухвалих правопорушень у сфері охорони лісового фонду України є ознакою безвідповідального ставлення до виконання визначених законодавством завдань посадовців Державного агентства лісових ресурсів, прямим обов’язком яких є організація видачі спеціальних дозволів на використання лісових ресурсів.

Експорт деревини


Для незаконного експорту деревини злочинне сприяння у вчиненні правопорушень надають посадовці митних органів. Такі злочини є предметом слідства правоохоронних органів Вінницької, Волинської, Закарпатської, Івано-Франківської, Львівської та Одеської областей.

Зокрема, лише в цьому році в зоні діяльності Одеської митниці ДФС оформлено вантажу на загальну суму понад 123 млн доларів США, Чернівецької митниці ДФС - вивезено в режимі експорт 1,3 млн тонн лісопродукції, Закарпатської митниці - проведено 8549 аналогічних операцій.

Так, за останній місяць роботи правоохоронцями Закарпатської області вилучено та арештовано понад 700 м куб пиловника, Івано-Франківської - близько 800 м куб і Волинської області - понад 500 м куб.

Слідчими управління Національної поліції у Львівській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні за фактом організації схеми незаконного експорту викраденого лісу (дубу, сосни та інших порід) на підставі фіктивних документів.

У серпні цього року у даному провадженні проведено близько 30 обшуків, вилучено печатки фіктивних фірм-експортерів та підприємств Республіки Польща (на адресу яких експортувався ліс), понад 40 платіжних банківських карток (через які отримувалася готівка від продажу лісу), документи щодо незаконного замитнення лісу.

Крім того, вилучено майже 2 тис м куб підготовленого до експорту лісу (дерев породи дуб із електронними бирками державних лісгоспів), у той час як у єдиній електронній базі обліку деревини за аналогічними номерами значаться дерева менш цінних порід (вільха).

Повідомлено про підозру працівнику Львівського обласного управління лісового та мисливського господарства, який упродовж двох останніх років незаконно видав понад 200 фіктивних сертифікатів про походження лісопродукції.

Надалі викрадений ліс замитнювався (на Львівській і Волинській митницях) та експортувався на адресу європейських компаній. За цими фактами повідомлено про підозру ще двом особам.

При цьому розслідування таких фактів ускладнюється необхідністю проведення слідчих дій за межами території України та вимушеним очікуванням виконання міжнародних доручень про проведення відповідних процесуальних дій.

Системна робота правоохоронних органів щодо документування злочинної діяльності у сфері експорту лісу за кордон та притягнення винних до відповідальності триватиме і надалі.

Представницька діяльність

З метою захисту інтересів держави у сфері використання лісів органами прокуратури застосовуються також ефективні заходи представницького характеру.

У поточному році органами прокуратури пред’явлено до суду 349 позовів (із них лише органами прокуратури Львівщини - 55) на суму понад 300 млн грн. Судами вже задоволено 167 позовів на суму 45 млн грн.

Для прикладу, судом розглядається позов прокуратури Волинської області про визнання недійсним договору про надання в користування 2,5 тис га мисливських угідь, який укладено без погодження з власниками землі та землекористувачами.

Також судом розглядається позов органів прокуратури Миколаївської області про розірвання договору користування лісовою ділянкою площею майже 9 га у зв’язку з грубим порушенням стороною його умов (використання її для розміщення об’єктів комерційного призначення, передача у користування іншим особам, самочинне будівництво об’єктів нерухомості).

Крім того, за апеляційними та касаційними скаргами прокурорів скасовано 19 незаконних судових рішень.

Серед проблемних питань, які виникають при реалізації органами прокуратури представницької функції у вказаній сфері, є, насамперед, неякісне проведення контролюючими органами перевірок та оформлення їх результатів. Як наслідок, неможливість використання надалі таких документів як доказів у суді.

Гострою є проблема невстановлення винних осіб у незаконній порубці лісів, до яких можна було б пред’явити позови про відшкодування збитків.

Незаконний видобуток піску

Не менш масштабним та зухвалим є незаконний видобуток корисних копалин у деяких регіонах нашої країни.

За 8 місяців 2016 року більше півтисячі правопорушень (564) виявлено у сфері охорони та використання надр (Донецька, Київська, Сумська, Черкаська, Чернівецька області). Значна частка вчинених злочинів у цій сфері щодо незаконного видобування і продажу саме піску та гальки.

Для прикладу, Генеральною прокуратурою України здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні за фактами незаконного видобування суб’єктами господарювання корисних копалин (піску) на території Київської області, вчинення неправомірних дій службовими особами Погребської сільської ради (Броварського району Київської області) та управління водних ресурсів у місті Києві та Київській області.

Встановлено, що всупереч умовам інвестиційного договору, укладеного між сільською радою та приватним товариством, щодо розчистки русла водойми (водовідвідний канал у заплаві річки Десна) останнє фактично займалося видобутком піску.

Броварською місцевою прокуратурою було заявлено позов про розірвання інвестиційного договору, який на даний час розглядається Господарським судом Київської області.

Наразі триває позапланова перевірка додержання вимог природоохоронного законодавства та комплексна судова ґрунтознавча інженерно-екологічна експертиза, після одержання висновків яких буде прийнято процесуальне рішення про повідомлення про підозру винним особам.

Органами Національної поліції у 2016 році зареєстровано 128 проваджень за фактами видобутку піщаної суміші в промислових масштабах.

Для прикладу, на Миколаївщині триває слідство за фактами видобутку піску без належного дозволу та його реалізації на суму близько 14 млн грн.

На Івано-Франківщині лише за останні тижні виявлено два факти зловживань службовим становищем представниками органів місцевого самоврядування (Добровлянської та Перегінської сільських рад), що призвело до незаконного видобутку піщано-гравійної суміші (гравію) загальнодержавного значення та завдано матеріальних збитків на загальну суму близько 8 млн грн, чим спричинено тяжкі наслідки державним інтересам.

Законодавчі проблеми


Для покращення стану справ у цій надважливій сфері нагального вирішення потребує і низка законодавчих прогалин.

Лише у поточному році законодавцем введено заборону на експорт необроблених лісоматеріалів, зокрема лісу кругляка (крім сосни, вивезення якої Законом заборонено з 01.01.2017). У той же час відсутня заборона на вивезення пиломатеріалів та заготовок деревини.

Недобросовісні підприємці швидко переорієнтувалися та продовжують нищити природний лісовий фонд України. У зв’язку з цим невідкладного впровадження потребує чіткий механізм щодо заборони на вивезення пиломатеріалів та заготовок деревини.

Існують проблеми з притягненням до відповідальності осіб, що здійснюють незаконний промисел з видобутку піску, який у більшості випадків є корисною копалиною місцевого значення.

Цей факт не дає підстав для притягнення до кримінальної відповідальності бізнесменів, що фактично збагачуються на надрах, оскільки кримінальна відповідальність за ст. 240 КК України настає лише за видобуток корисних копалин загальнодержавного значення.

Наступне, рівень відповідальності за порушення правил порубки лісу та вивезення піску надзвичайно низький. У переважній більшості досудове розслідування у справах щодо піску зводиться до притягнення до адміністративної відповідальності водіїв вантажних автомобілів, які перевозять пісок.

Враховуючи такий стан справ, Генеральна прокуратура України звернулася до суб’єктів законодавчої ініціативи із пропозиціями щодо внесення відповідних змін. Проекти законодавчих актів уже зареєстровані у парламенті.

08.09.2016 зареєстровано законопроекти «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за незаконне видобування, використання на незаконні операції з корисними копалинами загальнодержавного значення» та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за незаконну порубку лісу та незаконні операції з лісоматеріалами та пиломатеріалами».

Крім того, у серпні цього року на адресу Кабінету міністрів України Генеральною прокуратурою України скеровано лист, в якому окреслено проблеми у сфері охорони та використання лісових ресурсів та запропоновано низку заходів для поліпшення стану справ.

Вказаним листом запропоновано утворити міжвідомчу робочу групу за участі представників Генеральної прокуратури України, правоохоронних органів, міністерств та відомств із метою невідкладної підготовки системних законодавчих змін щодо:

- передачі всіх лісів лісового фонду, які перебувають у віданні інших органів управління, у відання Держлісагентства України; створення реєстрів, баз даних виданих дозволів на спеціальне використання лісових ресурсів (лісорубних квитків), сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлених із них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій, запровадження Єдиної державної системи електронного обліку деревини;

- посилення відповідальності, у тому числі кримінальної, за незаконну вирубку лісу та її диференціації.
Наказом Генеральної прокуратури України від 14 вересня 2016 року для підвищення ефективності роботи правоохоронців під час виявлення, попередження, припинення та розкриття злочинів, пов’язаних з незаконною порубкою, експортом, торгівлею та переробкою лісу, створено робочу групу з числа працівників центрального апарату відомства.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Управління зв’язків із громадськістю та ЗМІ
Генеральної прокуратури України

кількість переглядів: 531